Boek

De mens: een verhalendier


hoe in de evolutie uit materie een nieuwe entiteit is ontstaan:

          abstract denkvermogen

 

INHOUD

Inleiding

1.     In den beginne ….                                                      Abstractiegenese   

2.    Was er het woord ….                                                 Taalgenese

3.    Overdraagbare taal ..                                              Verhalengenese

4.    In woord en geschrift ….                                           Schriftgenese

5.    Andere verhalen ….                                                   Multigenese

6.    Industriële en wetenschappelijke revolutie ….     Technogenese

7.    Digitale revolutie ….                                                   Digigenese

8.    Een digitale wereld

Samenvatting / slotbeschouwing


Inleiding

Door alle tijden en in alle culturen krijgen kinderen van hun ouders verhalen en liedjes te horen. Ze leven in een fantasiewereld tot rond hun zevende jaar hun hersens zo ver ontwikkeld zijn dat ze onderscheid kunnen gaan maken tussen de werkelijkheid en de imaginaire wereld van sprookjes en verhalen. Ze leren dan geleidelijk te begrijpen dat bepaalde verhalen over reuzen, dwergen, elfjes, heksen, draken, spoken en dergelijke, niet de werkelijkheid weergeven, geen waarheid zijn.

Dat mooie of griezelige, dappere of juist zielige verhalen niet altijd echt gebeurd zijn, maar toch spannend blijven om steeds gehoord te worden.

Eenmaal volwassen geworden kan de mens bestaande en nieuwe verhalen vaak beter relativeren. Helaas ook vaak niet.


Lees verder door het boek te downloaden...

Share by: